SNR چیست و چه تاثیری در سرعت اینترنت دارد؟

ایران سایت

  • admin
  • پنجشنبه 29 فروردین 1398
  • 510 بازدید
  • 0 نظر

SNR چیست و چه تاثیری در سرعت اینترنت دارد؟

عبارت SNR مخفف Signal to Noise ratio به معنی نسبت سینگال به نویز است. در اینجا سیگنال به میزان کیفیت و نویز به میزان اختلال اشاره می کند. در واقع سیگنال، وضعیت مورد انتظار است و نویز میزان اختلال یا خرابی سیگنال. در این مطلب قصد داریم در این مورد صحبت کنیم که SNR چیست و چه تاثیری در سرعت اینترنت ADSL دارد.

SNR چیست و چه کاربردی دارد؟

در این میزان SNR و ارتباط آن با مودم ADSL را بررسی خواهیم کرد. میزان نسبت سیگنال به نویز با واحد دسی بل dB نمایش داده می شود و هر قدر عدد مورد نمایش مقدار بالاتری باشد نشان از بالا بودن کیفیت سیگنال است. معمولا مقدار زیر 12 نشان از وضعیت بسیار بد SNR دارد. مقدار 12 تا 20 کیفیت پایین بوده، 20 تا 30 خوب و بیش از آن عالی است. در زیر مقدار SNR یک مودم ADSL را مشاهده می کنید:

SNR چیستSNR چیست

در اینجا مقدار SNR برای دو فاکتور Up stream و Down Stream مطرح می شود. همانطور که می دانید خط ADSL یک فاکتور دریافتی و یک فاکتور ارسالی دارد. مقدار UP میزان SNR ارسالی و میزان DOWN مقدار دریافتی را مشخص می کند. در اینجا می بینید که مقدار موجود بسیار عالی بوده و هیچ مشکلی وجود ندارد. نکته قابل توجه این است که اگر خط تلفن نویز بالایی داشته باشد هر قدر میزان سرعت خط ADSL بالاتر رود مقدار SNR ممکن است پایین تر رود که موجب بدتر شدن وضعیت می شود. در تصویر فوق میزان سرعت دریافتی 8Mbps و سرعت ارسال 512Kbps است.

نحوه بدست آوردن میزان SNR

حداقل دو روش راحت وجود برای این کار وجود دارد. روش اول بدست آوردن میزان SNR از مودم بوده و روش دوم بدست آوردن میزان SNR از سمت سرویس دهنده اینترنت ADSL می باشد. برای اینکه از طریق سرویس دهنده اینترنت بدانیم مقدار SNR چیست و چقدر می باشد می توانیم به راحتی با آنها وارد تماس شده و از میزان SNR مطلع شویم. اما در صورتی که قصد دارید خودتان این مقدار از طریق مودم بررسی کنید می بایست بصورت زیر اقدام نمایید:

  • وارد پنل مودم شوید. معمولا کنسول مودم آی پی 192.168.1.1 می باشد.
    • معمولا نام کاربری و رمز عبور admin می باشد.
  • در ادامه می بایست به بخش گزارش کیفیت SNR بروید که در تصویر زیر نمایش داده شده است.

نحوه بدست آوردن میزان SNRنحوه بدست آوردن میزان SNR

چگونه مقدار SNR را افزایش دهیم

یکی از بهترین روشهای افزایش SNR استفاده از اسپلیتر ( DSL filter ) است. این دستگاه کوچک موجب می شود تا دستگاه تلفن متصل به خط تلفن نویز کمتری روی خط ADSL داشته باشد. در زیر تصویر اسپلیتر را مشاهده می کنید:

اسپلیتراسپلیتر

خط تلفن اصلی به سوکت یکطرفه و از بخش دو طرفه یکی به مودم و یکی به خط تلفن داده می شود.

یکی دیگر از راه های بالا بردن SNR بررسی و عیب یابی کامل خط تلفن و سیم های آن است. در ادامه بصورت موردی به راه هایی که موجب می شود میزان SNR بالاتر رود اشاره می کنیم:

  • استفاده از اسپلیتر سالم و با کیفیت
  • استفاده از سیم ها و سوکت های کامل سالم و با کیفیت
  • بررسی نقطه اتصال مخابرات به خط تلفن و رفع عیوب آن در صورت وجود
  • کوتاه کردن تا حد امکان مسیر خط تلفن

در انتها اگر در خصوص این مطلب سوال، ابهام و یا نظری دارید آن را در بخش نظرات مطرح نمایید.

دیدگاه ارسال شده است

نمایش / مخفی کردن دیدگاه ها